Aktuality
Zápis do prvého ročníka ZŠ
"Pani riaditeľka, pani kolegyne!
Ďakujem za spoluprácu pri zápise na našej škole. "
Mail od pána riaditeľa ZŠ sv. Alžbety v Novej Bani - spätná väzba najmä pre kolegyne - špeciálne pedagogičky
Mgr. Annu Škvarkovú a Mgr. Máriu Škvarkovú, ktoré sa zúčastnili zápisu za naše CPP.

S hrdosťou zverejňujeme
Naša kolegyňa, psychologička CPP Žarnovica Mgr. Soňa Kolárová bola ocenená Regionálnym úradom školskej správy v Banskej Bystrici pri príležitosti tohtoročného Dňa učiteľov Jej dlhoročná práca je charakteristická vysokou odbornou úrovňou, profesionálnymi kompetenciami a ľudskými a morálnymi kvalitami.
Sme radi, že je stabilnou súčasťou nášho odborného tímu.
Vzdelávanie pedagógov
Narušená komunikačná schopnosť
"Dňa 20.3. 2025 sme u nás privítali Mgr. Annu Škvarkovú, špeciálnu pedagogičku z Centra poradenstva a prevencie v Žarnovici, ktorá nám prišla porozprávať o narušenej komunikačnej schopnosti, v čom spočíva, aké rôzne formy a prejavy môže mať a ako môžeme pomôcť deťom a žiakom s týmto znevýhodnením vo výchovno-vzdelávacom procese.
Percento detí a žiakov s narušenou komunikačnou schopnosťou sa z roka na rok zvyšuje, aj preto vzdelávanie učiteľov v tejto oblasti považujeme za dôležité. Pedagogickí zamestnanci mali po teoretickej časti možnosť klásť Mgr. Škvarkovej otázky a prekonzultovať s ňou konkrétne situácie, s ktorými sa denne na vyučovaní stretávajú a riešia.
Ďakujeme za obohacujúce popoludnie, množstvo nových informácií a cenné rady, ktoré verím povedú k ďalšiemu skvalitneniu práce so žiakmi s narušenou komunikačnou schopnosťou v našej škole."
Ďalšia pozitívna spätná väzba od ZŠ Brehy smerom k našej kolegyni - špeciálnej pedagogičke Mgr. Anne Škvarkovej.
Ďakujeme za spoluprácu aj my.
Prevencia a riešenie rovesníckeho násilia, šikana
a kyberšikana
"Dňa 5.3.2025 sa pedagogickí zamestnanci zúčastnili vzdelávania Prevencia a riešenie rovesníckeho násilia, šikana a kyberšikana.
Dozvedeli sme sa čo je charakteristické pre šikanovanie, ako rozpoznáme šikanovaného žiaka, ale aj žiaka čo šikanuje. Pracovali sme s modelovými situáciami ako riešiť šikanu, aké opatrenia uplatniť , kam sa obrátiť pre odbornú pomoc, ako pomôcť žiakom.
Ďakujeme externej pracovníčke CPP Žarnovica Mgr. Martine Adeline Kocúrovej."
Poďakovanie ZŠ s MŠ Brehy nás teší a motivuje k ďalšej spolupráci.
Interaktívny/praktický seminár pre pedagogógov
"Dňa 5. 03. 2025 sme v našej škole privítali odborné zamestnankyne Centra poradenstva a prevencie v Žarnovici, špeciálnu pedagogičku Mgr. Máriu Škvarkovú a psychologičku Mgr. Soňu Kolárovú.
Mgr. Mária Škvarková si pre našich pedagogických a odborných zamestnancov pripravila seminár na tému: Žiak so ŠVVP a podporné opatrenia na jednotlivých vyučovacích predmetoch. Priblížila nám cielené podporné opatrenia aplikované naprieč rôznymi vyučovacími predmetmi a prispôsobenie špecifickým požiadavkám každého žiaka.
Do odbornej diskusie sa zapájala aj pani psychologička, ktorá svojimi skúsenosťami obohatila našich pedagógov.
Ďakujeme za Vaše odborné znalosti a skúsenosti, ktoré prispeli k rozšíreniu vedomostí a hlbšiemu porozumeniu tejto problematiky.
Veríme, že naša spolupráca bude pokračovať aj v budúcnosti a tešíme sa na ďalšie spoločné stretnutia."
Hodnotenie zo stránky ZŠ sv. Alžbety, ktoré potešilo. Ďakujeme aj my za výbornú spoluprácu a tiež sa tešíme na jej aktívne pokračovanie.
Autorské príručky
Pedagógom a rodičom dávame do pozornosti autorské príručky našej kolegyne špeciálnej pedagogičky PaedDr. Evy Gelányiovej, približujúce problematiku detí a žiakov s ADHD, s poruchami učenia, s Aspergerovým syndrómom a nadaných detí a žiakov v bežnom živote a vo vzdelávaní. Zrozumiteľným spôsobom približujú charakteristiky takýchto detí a prístupy v ich výchove a vzdelávaní.
Dostupné na stiahnutie bezplatne na stránke Infra Slovakia v sekcii "Na stiahnutie"
Žiak s Aspergerovým syndrómom vzdelávaný inkluzívne
Ďalšie výborné podujatie za nami.
3. 3. 2025 sme uskutočnili pre pedagógov a členov školských podporných tímov MŠ, ZŠ a SŠ okresu Žarnovica odborný seminár "Dieťa a žiak s Aspergerovým syndrómom v inkluzívnom vzdelávaní". Seminár odborne viedla PaedDr. Eva Gelányiová, špeciálna pedagogička s dlhoročnou praxou a skúsenosťami s prácou s deťmi s Aspergerovým syndrómom a autizmom. Seminár mal výbornú odozvu, pretože Dr. Gelányiová sprostredkovala účastníkom praktické skúsenosti a postupy s prácou s deťmi s AS od predškolského veku až do dospelosti. PaedDr. Eva Gelányiová je spoluautorkou publikácie "Aladárov Aspergerov syndróm" - príručky o tom, čo to znamená mať Aspergerov syndróm a čo pomáha. Príručku si môžete bezplatne stiahnúť na stránke Infra Slovakia v sekcii Na stiahnutie.
Zároveň ďakujeme SOŠ Žarnovica za poskytnutie priestorov a technické zabezpečenie seminára.
Pozitívna spätná väzba vždy poteší a zaväzuje... Tentokrát od členov Školského podporného tímu
ZŠ J. Zemana v Novej Bani... ĎAKUJEME...❤️

Podcast s PaedDr. Gelányiovou
Ďakujeme študentom Strednej odbornej školy v Žarnovici, ktorí pripravili skvelý podcast, v ktorom približujú prácu našej kolegyne PaedDr. Evy Gelányiovej, skvelej odborníčky s viac ako 40-ročnou praxou s deťmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
PaedDr. Eva Gelányiová sa dlhodobo venuje deťom a žiakom s poruchou autistického spektra a Aspergerovým syndrómom a v podcaste vás zrozumiteľným spôsobom zoznámi práve s ich svetom.
Prednáška pre pedagógov
Špeciálnej spojenej školy v Novej Bani
Naša kolegyňa z úseku sociálnej prevencie a poradenstva Martina Adeline Kocúrová prednáša pedagógom Špeciálnej spojenej školy v Novej Bani na tému "Šikanovanie". Metodické vedenie a podpora pedagogických zamestnancov a školských podporných tímov je jednou z našich priorít a pokračujeme v ňom aj v školskom roku 2024/25. Našim cieľom je, aby všetky školy boli v rámci svojej podpornej úrovne pripravené vysporiadať sa aj so sociálno-patologickými javmi a smerovali k vytvoreniu pozitívnej sociálnej klímy a statusu bezpečnej školy.
Šikanovanie je problém, ktorý sa vyskytuje vo väčšom či menšom merítku na každej škole. Prednáška na tému “PREVENCIA ŠIKANOVANIA A JEJ VČASNÁ DIAGNOSTIKA” bola zameraná na zvyšovanie povedomia pedagogických a odborných zamestnancov školy, ktorým bola ponúknutá nielen teória, ale aj praktické scenáre aktivít orientované na identifikáciu a prevenciu šikanovania. Za odborné vedenie prednášky ďakujeme externej pracovníčke CPP Žarnovica Mgr. Martine Adeline Kocúrovej.
Metodická podpora a usmerňovania
Aj v tomto školskom roku sa chceme v rámci preventívnych aktivít na školách venovať témam prevencie sociálno-patologických javov, a to priamo realizáciou preventívnych aktivít na školách, ako aj prípravou školských podporných tímov na realizáciu preventívnych programov v ich školách. Pre efektívnu prevenciu je nevyhnutné, aby bola realizovaná odborne a kvalifikovanými odborníkmi, čo CPP garantuje.
Preventívny program "Kozmo a jeho dobrodružstvá" na Špecíalnej ZŠ Žarnovica realizuje naša sociálna pedagogička Janka Hurtová. Na prvom stretnutí hovorila so žiakmi o témach šikany, posmievania, či vyčleňovania z kolektívu kvôli sociálnemu zázemiu, farbe pleti alebo fyzickým odlišnostiam. Deti v tomto školskom roku absolvujú viacero sedení, pričom každé z nich bude zamerané na konkrétne prejavy správania, ktoré je dôležité v deťoch podporovať.
Metodické vedenie a podpora pedagogických a odborných zamestnancov
Metodické vedenie a podpora pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení nie je novinkou, ale je neoddeliteľnou súčasťou našej práce. Realizujeme ju aj individuálnou formou priamo na školách.
Z jednej z nich nám prišla milá spätná väzba, ktorou kolegyňa - školská špeciálna pedagogička ocenila spoluprácu so špeciálnymi pedagogičkami nášho CPP Žarnovica - Mgr. Annou Škvarkovou a Mgr. Máriou Škvarkovou.
Z dôvodov ochrany osobných údajov neuvádzame konkrétne mená žiakov, ani kolegyne zo školy, ale srdečne ďakujeme.

Cyklické vzdelávanie
Vo štvrtok 3. októbra sme opäť vzdelávali. 3. stretnutie v rámci cyklického vzdelávania zameraného na riešenie sociálno-patologických javov v školách bolo zamerané na tému šikanovania a v nadväznosti na implementáciu Smernice Ministerstva školstva č. 36/2018 k prevencii a riešeniu šikanovania do praxe škôl. Zúčastneným pedagogickým a odborným zamestnancom škôl nášho okresu ďakujeme za aktívnu účasť a kolegyni Martine Adeline Kocúrovej za sprevádzanie témou odborného seminára.
Milí kolegovia, tešíme sa na ďalšie stretnutie.
Supervízia
Čo je SUPERVÍZIA ?
-
je dobrovoľná, to znamená, že každý má právo vybrať si a rozhodnúť sa, či im supervízor vyhovuje a či je daná forma supervízie pre ich prácu potrebná a užitočná;
-
je konzultačný a poradenský proces, v ktorom supervízor pomáha tomu, koho superviduje s riešením jeho pracovného problému alebo prekážky, ktorá mu bráni pri práci;
-
je to proces, ktorý vedie k hľadaniu riešení náročných pracovných situácií;
-
je orientovaná na pracovný proces alebo na to, ako naše osobnosti a ich vedomé alebo nevedomé časti na tento pracovný proces vplývajú;
-
je podobne ako poradenstvo diskrétny proces, supervízor údaje získané na supervízii nezneužíva a nadriadeným podáva správu iba ak je to súčasťou kontraktu, pričom supervidovaný o správe vie a je s ňou oboznámený.
Kde patrí, komu pomáha a o čo ide v SUPERVÍZII ?
-
patrí k najúčinnejším nástrojom podpory a pomoci pracovníkom v pomáhajúcich profesiách – TEDA AJ PEDAGÓGOM a cez nich aj ku ŽIAKOM;
-
pomáha im pozerať sa NA SVOJU PROFESIJNÚ PRÁCU PEDAGÓGA, ODBORNÉHO ZAMESTNANCA z inej perspektívy, vedie k zamysleniu, sebareflexii a získavaniu nadhľadu nad svojou prácou;
-
ide o jednu z najefektívnejších metód profesionálneho rastu, je nástrojom rozvoja supervidovaného a nástrojom zvyšovania kvality práce s klientom/žiakom.
Kedy POMÁHA SUPERVÍZIA ? Vtedy...
-
keď ste sa s klientom alebo spolupracovníkom dostali do slepej uličky a neviete ako z nej;
-
keď si hovoríte, že ste už urobili všetko, čo sa dalo;
-
keď začína byť na vašom pracovisku "dusno" a Vy sa dostávate do častých, niekedy malicherných sporov, ktoré nevedú k riešeniam;
-
keď riešite prípad a prajete si, aby ste ho neriešili a snažíte sa ho prenechať iným;
-
keď niečo, čo bolo pre Vás dôležité nevyšlo a hľadáte cestu, ako sa v budúcnosti niečomu podobnému vyvarovať.
Kto je SUPERVÍZOR ?
-
Je to PROFESIONÁL s dlhodobým supervíznym výcvikom (trvá minimálne v rozsahu 250 hodín, je to postgraduálne vzdelávanie)
Podľa čoho spoznáte DOBRÉHO SUPERVÍZORA? Je to niekto, o kom môžem povedať, že...
-
je človek, ktorého požiadam o pomoc, keď si sám nebudem vedieť pomôcť, keď sa mi nebude dariť, keď sa v práci "zaseknem", keď ma práca prestane baviť…
-
vie uzavrieť cieľovo orientovaný supervízny kontrakt, ktorý sa snaží naplniť, ostáva však flexibilný a dokáže sa pozerať na veci z rôznych "uhlov" pohľadu...
-
necháva priestor supervidovanému, sprevádza ho, podporuje pri nachádzaní svojich vlastných riešení, pričom však zohľadňuje etické štandardy profesie, ktorej je supervízorom...
-
vie aktívne počúvať, klásť vhodné otázky a vhodným spôsobom dávať spätnú väzbu...
-
vie byť rešpektujúci a mal by vedieť vytvoriť atmosféru dôvery a akceptácie...
O čom je možné so supervízorom HOVORIŤ ? Napr.
-
o svojom žiakovi/klientovi, t.j. „Ako s ním môžem pracovať (spolupracovať)?“
-
o procese práce so žiakom/klientom, t.j. „Čo robím, kedy a prečo?“
-
o vzťahu medzi žiakom/klientom, t.j. „Aký je náš vzťah a ako to vplýva na moju prácu?“
o inštitúcii a podmienkach, kde pracujem - nie o vzťahoch v inštitúcii, kde pracujem;
Individuálna supervízia zabezpečená supervízorkou/špeciálnou pedagogičkou Mgr. Máriou Škvarkovou, CPP Žarnovica.
Krízový intervenčný plán školy
Prvý modul cyklického vzdelávania pre pedagogických a odborných zamestnancov základných a stredných škôl nášho okresu máme za sebou. Tematicky sme ho venovali aktuálnej téme dnešných dní, akou bola aj hrozba výbuchu bomby na školách - vzniku krízovej situácie - ako sa na ňu pripraviť, ako znížiť negatívne dosahy krízy na žiakov a zamestnancov školy, posilniť solidaritu medzi žiakmi, ako skrátiť dobu potrebnú na odvrátenie ďalšieho nebezpečenstva a pomáhať budovať dôveru v školu ako bezpečnú inštitúciu.
Cyklus odborných seminárov
Milí kolegovia - odborní zamestnanci škôl, koordinátori prevencie a výchovní poradcovia, pripravujeme pre vás cyklus odborných seminárov zameraných na praktické riešenie problémových situácií na školách. Ich výstupom budú smernice, dokumenty a postupy nápomocné pri ich riešení a podporujúce prostredie bezpečnej školy.
Ako komunikovať o aktuálnej situácii so žiakmi
Dianie v spoločnosti vnímajú aj deti a mladí v našich školách. Pripravili sme krátky sumár, ako môžu učitelia komunikovať v aktuálnej situácii so žiakmi.
-
Zachovať pokoj. Krízovú situáciu, ktorá aktuálne rezonuje spoločnosťou, neotvárajte so žiakmi proaktívne – napriek závažnosti situácie je detský a mládežnícky svet iný, ako svet dospelých. Je dôležité na deti a mladých neprenášať naše emócie a úzkosť
-
Ak tému otvoria žiaci, odsúďte násilie a vypočujte si ich. Žiakov pri zdieľaní len počúvajte. Ak otvoria aktuálne témy, dopýtajte sa ich na to, ako sa cítia. So žiakmi nemusíte samotnú tému diskutovať, len ich prežívanie.
-
Pre prípad kritických situácií je ideálne, ak realizujete ranné kruhy. Tie vytvárajú v triede priestor zdieľať svoje pocity a myšlienky a učiteľkám a učiteľom tak dávajú vodítko, ako reagovať a aká bude klíma v triede. Ak ranné kruhy nerealizujete, na úvodné zdieľanie prežívania, ktoré je užitočné za každých okolností, môžete využiť triednickú, alebo inú hodinu podľa možností školy.
-
Postupujte v súlade s odporúčaniami odborníkov. V prípade, že sa vo vašej triede nachádzajú žiaci, ktorí prežívajú veľmi intenzívne emócie z aktuálnej situácie, alebo v prípade identifikácie možných výrazných konfliktov vo vzťahu k téme v rámci triedy, kontaktujte cez prestávku školský podporný tím alebo centrum poradenstva a prevencie.
-
Overujte informácie. V krízových situáciách celospoločenského charakteru sa často začnú šíriť konšpiračné teórie o tom, ako to „v skutočnosti“ bolo. Ak sa v triede otvorí diskusia, odporučte žiakom, aby sa nedali strhnúť záplavou informácií na sociálnych sieťach, overovali si informácie z viacerých zdrojov a nezdieľali neoverené správy.

Ako sa rozprávať s deťmi o aktuálnej situácii?
Aktuálne dianie v spoločnosti vnímajú aj deti a mladí ľudia. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR pripravilo krátky sumár, ako môžu učitelia komunikovať v aktuálnej situácii so žiakmi. Aký prístup majú zvoliť rodičia?
Môžete sa dozvedieť v mimoriadnom podcaste Nahlas o deťoch so psychologičkou Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie Mgr. Juditou Malík.
Preventívne programy v triedach
materských, základných a stredných škôl
Prostredníctvom preventívnych programov, v spolupráci so školami a predškolskými zariadeniami smerujeme k naplneniu jej cieľov - predchádzaniu nežiadúcich javov, ale aj ich korekciu. Programy majú cyklický charakter a realizujú ich naše kolegyne Mgr. Janka Hurtová a Mgr. Martina Adeline Kocúrová v triedach materských, základných a stredných škôl. V rámci multidisciplinárnej spolupráce sú niektoré programy a aktivity realizované spoločne s úsekom prevencie policajného zboru a RÚVZ v Žiari nad Hronom. Prinášame vám ukážky preventívnych aktivít z mesiacov marec a apríl 2024, realizovaných od najmenších vekových kategórií až po stredoškolákov. Tématicky boli aktivity zamerané na fakty a mýty, rozvoj sociálnych zručností, zlepšovanie triednych vzťahov, akceptovanie inakosti.
V rámci dvoch cyklov programu Kozmo a jeho kamaráti sa deti oboznámili a hravou formou pracovali s témou šikany, posmievania, či vyčleňovania z kolektívu kvôli sociálnemu zázemiu, farbe pleti alebo fyzickým odlišnostiam. Preventívny program rozvíja prosociálne správanie, a učí správnemu fungovaniu v školských kolektívoch. Deti pracovali s radosťou a vždy sa na príchod kamarátov Kozma a Janky veľmi tešili.
Deň otvorených dverí v ŠZŠ v Žarnovici
26.3.2024 sme boli súčasťou milého podujatia. Na pozvanie Špeciálnej základnej školy v Žarnovici sme sa sa zúčastnili ako spolupracujúci subjekt Dňa otvorených dverí tejto školy. Ďakujeme za milé privítanie, krásny program, ktorý prítomným hosťom predviedli žiaci špeciálnej školy aj skvelú prezentáciu školy, ktorou nás previedla pani riaditeľka Mgr. Antónia Benčová a zamestnanci školy. V rámci edukačného bloku sme nahliadli na netradičné vyučovacie hodiny, tvorivé dielne a v závere sme spolu s ostatnými hosťami - zástupkyňami Elokovaného pracoviska Centra včasnej intervencie BB v Žiari nad Hronom, sociálnej kurately UPSVaR v Žarnovici, riaditeľkou Špeciálnej školy v Banskej Štiavnici a v neposlednom rade s vedúcou odboru metodiky Regionálneho úradu školskej správy v Banskej Bystrici PaedDr. Kamilou Strapkovou v príjemnej atmosfére debatovali o budúcnosti špeciálneho školstva na Slovensku. Zhodli sme sa na tom, že napriek smerovaniu k inkluzívnemu vzdelávaniu majú špeciálne školy svoje miesto v sieti škôl a školských zariadení SR. Poskytujú vzdelávanie deťom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vo vysokej kvalite, kvalifikovanými a skúsenými učiteľmi - špeciálnymi pedagógmi s individuálnym prístupom, ktoré deti potrebujú.
Spolupráca CPP s ďalšími inštitúciami
V našej poradenskej praxi spolupracujeme v prospech našich klientov - detí, žiakov a študentov s ďalšími inštitúciami, aby ich potreby boli komplexne zabezpečené. V aktuálnom týždni sme sa stretli so zamestnancami elokovaného pracoviska Centra včasnej intervencie Banská Bystrica v Žiari nad Hronom, kde nás privítala riaditeľka CVI Mgr. Eva Mrenicová so svojimi kolegyňami. V príjemnej pracovnej atmosfére sme diskutovali o možnostiach vzájomnej spolupráce pri starostlivosti o deti raného veku. Nasledujúci deň sme sa pod gesciou Ústredia PSVR/ Oddelenia podpory ochrany detí pred násilím, pod odborným vedením Mgr. Martiny Adeline Kocúrovej zúčastnili multidisciplinárneho pracovného stretnutia na tému "Ochrana detí pred násilím v súvislostiach". V aktívnej pracovnej atmosfére diskutovali všeobecní lekári pre deti a dorast z okresov Žarnovica a Žiar nad Hronom, odborní zamestnanci CPP Žarnovica a Žiar nad Hronom, zástupcovia ÚPSVR- SPODaSK (ZC, ZH), zástupcovia škôl a zástupkyňa Okresnej prokuratúry v Žiari nad Hronom.
Metodická podpora a usmerňovania
Medzi odborné činnosti poradenských zariadení patrí aj metodické usmerňovanie a metodická podpora pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení. Odborní zamestnanci CPP Žarnovica ich vzdelávajú aj formou seminárov a workshopov na rôzne odborné témy, pričom reflektujú aj aktuálne prebiehajúce zmeny v procese inklúzie a novelizácie školských právnych predpisov. Priložené fotografie sú z odborného seminára pre učiteľky materských škôl v Žarnovici na tému "Zrelosť verzus pripravenosť", ktorý viedla špeciálna pedagogička Mgr. Mária Škvarková v spolupráci so psychologičkou Mgr. Soňou Kolárovou, a z odborného seminára na tému "Individuálny vzdelávací program a podporné opatrenia" pre pedagogických a odborných zamestnancov Spojenej školy a Logopedickej školy v Novej Bani, ktorý viedla špeciálna pedagogička Mgr. Anna Škvarková.
Multidisciplinárna spolupráca pokračuje
Participovali sme na realizácii Národného projektu Podpora ochrany detí pred násilím. Multidisciplinárna spolupráca je kľúčom k efektívnej pomoci ohrozeným deťom. Aj keď sa projekt skončil, multidisciplinárna spolupráca pokračuje. Sme radi, že sme jej súčasťou.

Predchádzame rozvoju šikanovania a násilných prejavov v triedach
Prevencia sociálno-patologických javov je efektívna, ak ju realizujeme od najmladších vekových kategórií.
Preventívne programy pre najmenších školákov v primárnom vzdelávaní realizuje na viacerých školách kolegyňa Mgr. Jana Hurtová.
Hravým spôsobom, primeraným veku detí, ich učíme tolerancii, rešpektovaniu inakosti, posilňujeme ich emocionálnu inteligenciu s dôrazom na nenásilné riešenie konfliktov a vzájomnú spoluprácu. Predchádzame tým rozvoju šikanovania a násilných prejavov v triedach.
Nemenej dôležitá v rámci týchto programov je téma bezpečnosti v online prostredí.
Trieda v pohode
Dôležitou súčasťou odbornej práce je aj realizácia preventívnych aktivít na školách.
"Ochutnávka" z tried škôl nášho okresu, kde naša kolegyňa, Mgr. Martina Adeline Kocúrová realizovala preventívne aktivity zá